Velkommen til Myretuen
Myretuen er Klostermarksskolens SFO. Vores børn er fordelt på 0. kl. – 3. kl. Derudover har vi en Klub for 4.kl og 5.kl., som har til huse i Det Gule Hus på Annebergvej, ved siden af indskolingsbygningen.
 
Det skal være trygt og godt at være barn i Myretuen. Vi tror på, at alle børn har ressourcer og skal tilbydes udviklingsmuligheder. Som professionelle bestræber vi os på at møde børnene med en nærværende og anerkendende tilgang. I Myretuen lærer børnene noget, som kan være vanskeligt at forklare og ”se” i den almindelige hverdag. Man skal nok være hos os gennem en længere periode, og kende rytmen i dagligdagen, for præcis at forstå det. Det indblik i får, ved at opholde jer her i kort tid, kan være svært at vurdere på, da det kun er et lille udsnit af en samlet og nogen gange travl hverdag. Samtidig er det meget forskelligt, hvad børnene fortæller derhjemme. Det er svært for børnene at fortælle, hvad de har lært gennem en leg med gode venner. Når I spørger børnene: ”Hvad har du lavet i dag”? kan svaret ofte være: ”Jeg har ”bare” leget” eller svaret kan være ”Jeg har ikke lavet noget”.  Det er vigtigt, at vi kan skabe plads til oplevelser og udfordringer, som børnene også kan lære af og udvikle sig i gennem. I forhold til børnenes alder, er legen stadig et meget vigtigt redskab. Meget forskning viser, at børn i dag leger mindre og mindre, med fare for, at de alt for hurtigt bevæger sig over i et ”voksenrum”, hvor de hverken mentalt eller følelsesmæssigt er klar til at være
Noget af det vi i vores hverdag vægter er: 
  • At børnene skal lære rummelighed overfor andre mennesker
  • At børnene skal lære at løse konflikter på en hensigtsmæssig måde.
  • At børn skal lære at tage ansvar for sig selv og hensyn til andre
  • At børn skal opleve positive voksne og samtidig møde nærvær og glæde
  • At børn skal have tid, plads og ”rum” til selvvalgte lege
 
Det skal være rart for i voksne at komme i Myretuen. Vi vil gerne at i oplever tryghed og (ligeværd) Ligesom i skal have tryghed ved at komme til os, ved behov for vejledning i problematikker eller en snak om ting der fylder i jeres hverdag.
Det er også vigtigt for os, at i kan komme i huset og drikke en kop kaffe mens i afhenter jeres barn. Vi vægter et godt psykisk arbejdsmiljø, som også giver glade børn!
 
Vores forventninger til jer:
I Myretuen er der forskellige børn og forskellige voksne, og der skal være ”rum” for os alle. Gennem planlægning og gennemførelse af aktiviteter hvor børnene har medbestemmelse, vil vi styrke børnenes medindflydelse som giver en oplevelse af fællesskab i hverdagen. Derfor er det vigtigt at i:
  • På forældreintra også ser under Myretuen, holder jer opdateret om tilmelding til ferieordning o. lign.
  • Læser månedsbrev fra jeres årgang
  • Gennemgår månedsplanen sammen med jeres barn og forbereder barnet på eventuelle aktiviteter i Myretuen
  • Selv om aldersgrænsen for FB (Facebook) er 13 år, ved vi, at flere børn har en FB konto. Vi beder jer om at hjælpe og vejlede jeres børn på internettet, både generelt men især på sociale medier som FB, Moviestar Planet, Arto og Twitter. Ansatte i Myretuen og Klubben MÅ IKKE være venner med børn eller forældre på sociale medier.
Det er også vigtigt at i sørger for basale ting som skiftetøj i barnets rum og en drikkedunk. Ved barnets start i børnehaveklassen, får i udleveret et kartotekskort, som skal udfyldes. Husk at kontakte os ved ændring af telefon numre, flytning og lignende.
 
Mobiltelefoner MÅ KUN medbringes i 3. kl. Her fastsætter pædagogerne på årgangen regler for, hvorledes telefonerne må benyttes. De må ikke gå på internettet på telefonerne. Hjælp jeres børn til at få gode mobil vaner se for eksempel http://www.kidsandmedia.dk/tema/
 
Det er også vigtigt at i sørger for basale ting som skiftetøj i barnets rum og en drikkedunk. Ved barnets start i børnehaveklassen, får i udleveret et kartotekskort, som skal udfyldes. Husk at kontakte os ved ændring af telefon numre, flytning og lignende.
 
Mobiltelefoner må kun medbringes i 3. kl. Her fastsætter pædagogerne på årgangen regler for, hvorledes telefonerne må benyttes.
 
Alt hvad jeres børn medbringer, er på eget ansvar.
 
På skolen har vi tilbud om en sorggruppe, hvor børn der har en alvorlig syg forælder, eller har mistet en forælder, har mulighed for at være sammen med elever i samme situation. Helle Korsbek er skolen og Myretuens sorgmedarbejder og bruger også tid på at tale med børn i familier, der gennemgår eller har oplevet forældres skilsmisse. Samme mulighed gives til forældrene. Gennem begge tilbud kan vi forebygge og støtte op om børn der oplever sorg, ved enten sygdom i familien eller skilsmisse.
  • Derfor er det vigtigt i kommer til os hvis i oplever ovenstående i jeres familie.
 Ansatte: 
  • Helle Elisabeth Korsbek (HEO) Afdelingsleder, uddannet pædagog, NLP Practioner og skolens sorgmedarbejder
  • Birgit Kjærside (BKJ), pædagogisk assistent i bh.kl.
  • Jane Kanstrup (JKC), pædagogisk assistent i bh.kl.
  • Helle Krogh (HHK) kontakt pædagog på 2. årgang, uddannet pædagog
  • Søren Bundgaard (SBU) kontaktpædagog på 2. årgang, uddannet pædagog
  • Daniel Mick Nielsen (DAN) kontaktpædagog på 3. årgang, uddannet pædagog
  • Marian Nielsen (MNO) kontaktpædagog på 3. årgang, uddannet pædagog
  • Lars Berg Kristiansen (LBK) kontaktpædagog på 1. årgang, uddannet pædagog
  • Linda Mortensen (LIN) kontaktpædagog på 1. årgang, uddannet can. ph. i musik
  • Karla R. Rasmussen pædagogisk assistent
  • Thomas Christensen pædagogisk assistent i Klubben
  • Louise Dalby (LHD) pædagogisk assistent i Klubben
  • Morten Klemann Lykke (MKL) pædagogisk assistent i Klubben
  • Sanne Kang Henriksen (SKH) køkken assistent
  • 1 morgenåbner 
Huset modtager studerende i perioder.
 
Kontaktpædagog ordning:
På hver årgang er der to pædagoger, der følger børnene fra 1. kl. – 3. kl. Kontaktpædagogerne deltager i skoledelen. Gennem vores deltagelse i undervisningen, giver det os indblik i barnets faglighed og mulighed for at støtte op om børnenes hele hverdag. Vi deltager også på forældremøder og skolehjem samtaler. Afholder også i teammøder og konferencer med klassens lærere. Pædagogerne udarbejder månedsbreve for årgangen og tager børnenes beskeder på klasserne, hver dag kl. 11.15.  
 
Myretuen er en funktionsopdelt SFO:
  • Pult
  • Legerum
  • Medieværksted
  • Kreativt værksted
  • Legeplads
  • Gymnastiksal
  • Klasselokaler 
I Myretuen har vi nedenstående traditioner: 
  • MMGP
  • MOL
  • Halloween
  • Lucia
  • Skak turnering
  • FIFA Turnering 
 Morgenåbning i Myretuen: 
  • Myretuen har morgenåbent hver dag fra kl. 6.30-8.00. for bh.kl.- 5. kl.
  • Man kan spise medbragt morgenmad til kl. 7.30.
  • Børnene går i deres klasser kl. 7.50
  • Vi prioriterer at det er en stille morgen med stille aktiviteter.
  • Sygemeldinger skal foregå til læreren via barnets kontaktbog.  
Skulle morgenåbneren af en eller anden årsag ikke møde op, kontaktes Helle Korsbek på tlf. 31 50 70 73  
 
Pultfunktionen i Myretuen
 
Pulten er Myretuens centrum og omdrejningspunkt for al aktivitet i huset.
Hver dag når børnene kommer fra skole tjekker de sig ind på Myretuens tavle. Børnene har ansvaret for at tjekke ind og ud på denne samt sætte klodser på alt efter hvor de er. Vi vægter at børnene siger farvel ved håndtryk. Pulten er et sted hvor der kan være hektisk aktivitet, det kan derfor ikke forventes at alle telefoniske beskeder kan imødekommes, men giv derimod jeres børn besked med hjemmefra til beskedtagning. Husk også at give besked til pulten ved spontane legeaftaler 
 
    Pulten varetager følgende opgaver:
  • De lukker Myretuen kl. 16.30
  • Besvarer telefonopkald
  • Sender børn til aktiviteter (i skal selv aflyse ved fravær)
  • Hjælper med at lave legeaftaler
  • Overblik over de forskellige aftaler og aktiviteter i huset 
 
Myretuens frugtordning
Myretuen har en daglig frugtordning. Vi får leveret frisk konventionelt dyrket frugt og grønt to gange om ugen. Samtidig er der på forskellige dage frisk brød, yoghurt og toast.
Frugt boden er åben hver dag mellem kl. 13.30 og 14.30. Et barn, går hver dag rundt i hele Myretuen og ringer med en klokke, så alle ved, at frugt boden nu er åben. De børn, der skal på ture ud af huset, får enten frugt med sig, eller også står det klar, til de kommer tilbage fra tur.    
 
 
Legerummet
I Myretuens legerum, er der forskellige muligheder for leg. Vi har lige nu valgt at opdele rummet i flere ”små rum”, det er et rum der er under løbende udvikling. Lige nu er der en del Lego, træklodser, Ridderborg, Købmand og dukke krog.
 
 
Klasselokaler
Børnene har hver dag efter endt skoledag, mulighed for at låne et klasselokale til leg. Det gør man hos de voksne der har Pulten.
 
 
3. klasses rum
Vi har valgt, at 3. klasse skal have deres eget rum. Rummet er et fællesrum for alle på 3. årgang. Børnene er selv med til at fastlægge reglerne for rummet, og de har derefter alle et fælles ansvar for at overholde disse. De har selv ansvaret for oprydningen af rummet sammen med de tilknyttede kontaktpædagoger.
 
 
Legepladsen 
Myretuens ude areal er et stort område bestående af den store og den lille skolegård. I den lille skolegård er der legeplads, en mindre boldbane samt bålplads. I forbindelse med den lille skolegård findes der er to store sandkasser. I den store skolegård er der en kunststofbane, basketnet, to bordtennisborde samt en volley bane.
 
 
Gymnastiksalen
Efter endt skoletid, har vi i myretuen 2 gymnastiksale til rådighed.
 
 
Medieværkstedet
I Myretuens Medieværksted tilbyder vi børnene:
  • diverse spille konsoller
  • computere
  • muligheden for at deltage i medieproduktion
  • spil, som er pædagogisk overvejet
 
Værkstedet
Myretuens værksted har åbent hver dag. 
 
 
Drengeklub og Pigeklub
I Myretuen er der hver fredag, dreng og pigeklub fra kl. 12 – 15.
 
 
Værdigrundlag
 
 
 
 
Grundsynspunkter i pædagogikken:
Vi fokuserer på ressourcer og styrker i mennesket, hvilket giver kompetence udvikling for barnet. Vi styrker det enkelte barns selvfølelse, og dermed barnets evne til, at deltage i fællesskabet. Børnene oplever kendte rammer og kontinuitet i hverdagen med voksne, der sætter regler og grænser, med en tydelig anerkendende kommunikation. Vi introducerer børnene for kreative/innovative tiltag og fremmer lysten/viljen til, at udtrykke nyskabelser, ideer og behov.
 
 
Forældresamarbejde:
Ved at vi kontakter forældrene og i os. Både i dagligdagen og hvis der er noget der skal snakkes om, hvis barnet har det svært i en periode eller andre problemer.
At forældrene føler sig velkomne i huset, at vi skaber en god dialog, tillid og dermed åbenhed, så forældrene ikke er i tvivl om, at vi kommer til dem hvis der er noget og omvendt.
 
 
Det konkrete pædagogiske arbejde har blandt andet til opgave at fremme tillid og kreativitet hos børnene, kommunikation er her et højt prioriteret redskab. Målet for vores arbejde i Myretuen består i at skabe trygge og udfordrende rammer, således at børnene får en meningsfuld og alsidig hverdag. Det er vigtigt for os at børnene respekterer sig selv og andre, samt det miljø de er i og vi ønsker at børnene skal blive bedre til at tage ansvar for dette. Myretuens praksis er i stadig udvikling og forandring og tages jævnligt op til diskussion/evaluering i personalegruppen.
 
 
 
Vi har i fællesskab valgt følgende 6 overordnede værdier, som vi vægter højt i vores pædagogiske praksis i Myretuen:
 
  • Respekt
  • Omsorg
  • Ansvarlighed
  • Åbenhed
  • Evnen til at handle
  • Innovation
 
 
Respekt:
"Et barn som ikke bliver mødt med respekt, kan ikke respektere sig selv. Et barn som ikke lærer at respektere sig selv, kan ikke respektere andre" (citat: Søren Kierkegaard)
 
I praksis viser vi respekt ved:
  • At spørge ind til hvordan den andens virkelig er
  • At hjælpe børnene til at have en god dag
  • At sige undskyld når vi har taget fejl
  • At lytte til, hvad den anden siger, for bedre at kunne forstå
  • At give plads til andre
  • At acceptere at vi er gode til forskellige ting
  • At tage hensyn til hinanden
  • At være loyale overfor regler og aftaler
  • At være opmærksomme på, at vi er eksperter på børn og forældrene er eksperter på deres barn
  • At vi i alt det vi gør og siger ved at vi er rollemodeller
 
 
Omsorg:
Vi ser omsorg som en særlig relation mellem mennesker, der er kendetegnet ved, at det ene menneske retter sin opmærksomhed mod det andet menneske, og handler på en sådan måde, som det andet menneske har brug for og som tjener det andet menneskes velbefindende. Omsorg er en social relation, der har fokus på fællesskab og solidaritet.
 
I praksis viser vi omsorg ved:
  • At forholde sig til den andens model af verden
  • At være nærværende
  • At udvise empati overfor børnene
  • At give trøst når behovet er der
  • At være anerkendende
 
Ansvarlighed:
Vi bliver ikke alene holdt ansvarlige for det vi gør, men også for det vi ikke gør (citat: Molière)
 
Myretuens holdning er at det er forældrenes ansvar at opdrage børnene. Vi er dog helt klar over, at der er en tydelig forbindelse mellem det sociale liv i Myretuen og opdragelse, så derfor forpligter vi os gennem dette formål til at tage aktiv del i børnenes opdragelse. Vi ser det som en forudsætning at vi alle tager ansvar for det vi hver især skal bidrage med, for at få Myretuen til at fungere som organisation. I den forbindelse vil vi som voksne, hjælpe børnene med at tage ansvar for deres handlinger, opførsel, sprogbrug, oprydning, ordentlig behandling af Myretuens ting etc.
 
I praksis viser vi ansvarlighed ved:
  • At være tydelige voksne
  • At alle opgaver er lige vigtige
  • At vise ansvarlighed overfor sig selv og andre
  • At vi skaber gensidig tillid til hinanden
 
Åbenhed:
Åbenhed overfor os selv og vore nærmeste er forudsætningen for læring, personlig udvikling, ærlighed og oprigtighed.
 
I praksis viser vi åbenhed ved:
 
  • At respektere andres forskellighed og forskellige grænser.
  • At børnene har lov til at "vælge" voksne og har mulighed for at gå til én bestemt voksen frem for en anden.
  • At vi tør begå fejl og give en undskyldning.
 
Evnen til at handle:
For at de ovennævnte værdier kan fungere i praksis, kræver det at vi besidder evnen til at handle og omsætte disse til konkret handling.
 
I praksis viser vi evnen til at handle ved:
  • At alle ansatte i Myretuen bruger deres egen kompetence/faglighed, viden, kunnen og erfaring i praksis
  • At vi vil være villige til at udvikle os, besidde evnen til at investere noget, ville noget og turde noget med os selv og sammen med børnene.
  • At vi er omstillingsparate og kan bruge samt italesætte, tanker/ideer til handling
  • At vi kommunikativt i samspil med børnene, hjælper til med at sætte ord på og finde frem til løsninger, så vi styrker deres evne til at kunne handle
  • At reflektere over dagligdagens indtryk, samt handle ud fra disse
 
Innovation:
Innovation er ikke resultatet af en pludselig indskydelse eller inspiration, men af en bevidst stræben igennem et forløb, fra tilegnelse af ny viden, over bearbejdning heraf og generering af idéer og muligheder, til udvælgelse og udvikling af produkter og processer.
Innovation er en kreativ proces, som skaber en god idé, der efterfølgende omsættes og giver værdi.
 
I praksis forstår vi innovation ved:
  • At vi forsøger følge børnenes initiativer, udvikle på dem, være legende og lærende voksne i en institution, hvor intet er stationært
  • At være nyskabende og bryde med vanetænkning og se nye muligheder
  • At vi som pædagoger har ”entreprenørskab” og rammesætter børnenes ideer så disse opfattes som ressourcer
  • Der er ikke én løsning eller ét facit på en opgave/et problem
  • Det er tilladt at dumme sig og der stilles ikke kontrolspørgsmål