Referat af møde med klasseforældrerådene
Tirsdag den 14. januar 2014

Næsten alle klassetrin var repræsenteret, og i alt deltog ca. 40 i mødet.

1. Velkomst v. Morten Friis, formand for bestyrelsen

2. Orientering om Folkeskolereformen 2014 v. Lars Peter Nitschke
Lars Peter forelagde de vigtigste ændringer for folkeskolen og understregede samtidig, at Klostermarksskolen, som en fri grundskole, ikke nødvendigvis skal følge de samme retningslinjer, men kan prioritere i de nye initiativer.
Lars Peter gennemgik ændringer i timetal for de fag, der bliver berørt på Klostermarksskolen.

3. Aktuel orientering fra bestyrelsens arbejde v. Morten Friis
Morten Friis tog udgangspunkt i de seks strategiske temaer, som danner grundlag for bestyrelsens arbejde. På opfordring fra forældre på tidligere møder med klasseforældrerådene om at give mere information har bestyrelsen fået fremstillet seks plakater, som er ophængt både i hovedbygningen og i indskolingsbygningen, samt en folder, der fortæller om temaerne.
Morten Friis berørte især temaet ”Faciliteter”. Skolen ejer nu to ejendomme, Annebergvej 3 og Dr. Christines Vej 2, hvor det er tanken, at der på længere sigt skal bygges nyt for at skabe optimale fysiske rammer for undervisningen. I efteråret 2013 fik skolen påbud fra Arbejdstilsynet om at skabe bedre udluftning i lokalerne i hovedbygningen, og udgiften hertil kan komme til at påvirke tidshorisonten for det omtalte nybyggeri.
Skolen har taget kontakt til flere ungdomsuddannelsesinstitutioner for at skabe et øget samarbejde. Det er tanken, at vore 10. klasser mere skal have status af en overgang til/start på ungdomsuddannelsen, i stedet for som hidtil at være slutningen på grundskolen. Hvis det praktisk kan lade sig gøre, håber vi på også fysisk at flytte noget af undervisningen ud på disse skoler.

Der var henvendelser fra mødedeltagerne om kvaliteten og sundheden i de madtilbud, som skolen giver eleverne. Det drejer sig om pizzaordningen på fredage og muligheden for at bestille skolemad via nettet på skoledage. Holdningen var delt. Nogle mente, at pizzaordningen skal afskaffes – andre syntes, at den skal bevares. Samme forskel viste  sig i spørgsmålet om skolemaden. Skolen er hele tiden opmærksom på problemstillingen om sunde tilbud.

4. 5. årgangs møder om børn og sociale medier v. Bettina Grønbech
Bettina Grønbech (medlem af forældrerådet for 5. klasse) fortalte om arrangementerne, hvor såvel børn som lærere og forældre fik en orientering om, hvordan man kan/skal omgås de sociale medier. Forældrerådene i 5.a og 5.b havde engageret en gæstelærer til forløbet.
Budskabet var, at man som forældre skal tale med sine børn om deres brug af medierne – og man skal ikke vente, til de har alderen, der giver adgang, men sørge for at starte tidligt, da man må erkende, at børnene er aktive, også før de reelt burde.
Lars Peter fortalte, at 9. og 10. klasserne i efteråret 2013 havde besøg af en gæstelærer, som fortalte om Facebook og de muligheder og farer, eleverne møder i brugen af dette medie.

5. Eventuelle spørgsmål fra forældrerådene
Der var et enkelt spørgsmål vedr. skolens politik om brugen af mobiltelefoner i skoletiden – inspireret af de aktuelle forsøg på nogle skoler, hvor telefonerne forbydes.
Lars Peter fortalte, at generelt er det ikke tilladt at benytte telefonerne i timerne, kun hvis de skal bruges i selve undervisningen.
Helle Korsbek orienterede om de regler, der gælder i indskolingen og i fritidsordningen.

6. Eventuelt
Intet under dette punkt.

Afslutningsvis takkede Morten Friis for fremmødet og deltagelsen i diskussionerne.
Mødet sluttede kl. 21.

Referent: Niels Beltoft