Referat af møde for klasseforældrerådene
Tirsdag den 15. januar 2013
Der var ikke på forhånd indkommet forslag til punkter på dagsordenen fra forældre.
Skoleleder Lars Peter Nitschke bød velkommen og orienterede kort om aftenens forløb. Efter en præsentationsrunde for alle deltagere gik man videre til første punkt.
Lars Peter Nitschke gennemgik skolehjemsamarbejdet, som det er struktureret i øjeblikket. Han kom ind på forældremøder, skolehjemsamtaler og den daglige kontaktform mellem skole og hjem.
Efter indlægget var der indlæg om følgende:
-
Vigtigheden af velfungerende klasseforældreråd blev understreget. Herunder blev efterspurgt forældreråd også i børnehaveklassen.
-
For de nye forældre i skolens 7. klasser har det været vigtigt, at lærerne på dette klassetrin har været meget aktive for at hjælpe forældresamarbejdet godt i gang.
-
”Den gode klasse” var også til diskussion. De fleste var glade for ordningen, men der var enkelte forældre, som havde haft mindre positive oplevelser. Måske skyldes det, at overgangen fra den professionelle ledelse af aftnerne ved Aage Larsen og Birthe Reese til at forældrene/lærerne selv skulle stå for arrangementet, var lidt sværere end forudset. Men generelt er forældrene glade for udbyttet af disse aftener. Det blev understreget, at det var vigtigt, at der var lærere til stede. Man mente, at det betød større åbenhed og tryghed forældrene imellem – og desuden kan man trække på lærerne som videnspersoner, som dem, der kender dagligdagen sammen med børnene.
-
Skolehjemsamtaler: Der var kritik af, at det var endog meget svært at få de gode tidspunkter for ens samtale. Nogle forældre efterlyste også mere tid med den enkelte lærer, så man ville foretrække at mødes med én lærer ad gangen og ikke som i øjeblikket, hvor flere lærere sidder sammen. Omvendt kunne andre se en fordel i, at man som forældre fik en samlet vurdering af ens barn, især hvad angår den sociale dimension. Endelig var der enighed om, at behovet kan være forskelligt fra de yngste klasser, hvor man lægger stor vægt på de sociale forhold og mindre på det rent faglige, til de ældste, hvor det omvendte gør sig gældende.
-
Skolefest: Forældre gjorde opmærksom på, at det kan være et problem for nye forældre, specielt på 7. og 10. klassetrin, at de ikke kender nok til skolens kultur, når de fx skal vurdere, om de skal deltage i skolefesten eller ej. Hvis de kommer fra en skole, hvor forældre på disse klassetrin ikke deltager i skolefester, er det vigtigt at orientere om, at langt de fleste deltager i Klostermarksskolens skolefest i Aalborghallen. Og mere generelt blev det foreslået, at skolen indbød til en orienteringsaften for alle nye forældre på skolen – uanset klassetrin – for at fortælle om kulturen på skolen, hvordan vi ”plejer” at gøre, og hvad vi forventer.
-
Rystesammentur på 7. klassetrin: Nogle af de nye forældre i 7. klasserne ville gerne have haft mulighed for at møde lærerne, inden klasserne tager af sted.
-
Forslag om en mentorordning for forældre blev vurderet til at høre hjemme i det enkelte klasseforældreråd.
-
Forældremøder: Det er vigtigt for forældrene at høre om de værdier, som skolen og den enkelte lærer står for. Derimod finder man ikke en gennemgang af årsplanen for særlig vigtig. Den kan læses på SkoleIntra.
-
Idè: Man vil gerne have lavet en liste over gode idéer til arrangementer, som tidligere klasseforældreråd har stået for. Der ligger allerede mapper til disse forslag på skolens hjemmeside, men der er ikke kommet materiale frem de seneste par år. Skolen vil igen opfordre rådene til at bidrage til en sådan oversigt.
Formand for bestyrelsen, Morten Friis Frederiksen, fortalte derefter om bestyrelsens arbejde. Udgangspunktet var de seks fokuspunkter, som danner rammerne.
Der var stor tilfredshed blandt de fremmødte for denne orientering.
Bestyrelsen blev spurgt om, hvorvidt tilbuddene om mad og drikke i fritidsordningen og skoleboden er gode nok – eller man skal skifte tilbuddene ud med økologiske varer. På foranledning af tilsvarende forespørgsel på sidste års møde for klasseforældrerådene gennemførte skolen i foråret 2012 en undersøgelse blandt alle skolens forældre, om man ønskede et skifte til økologiske produkter. Resultatet viste en klar overvægt af forældre, som var godt tilfredse med den nuværende ordning og ikke ønskede en ændring.
Det daglige tilbud i fritidsordningen med frugtyoghurt, kunne måske godt udskiftes med produkter med et lavere indhold af sukker, og knækbrødet kunne måske erstattes af en grovere art.
Lars Peter Nitschke afsluttede aftenen med at bede om en tilkendegivelse af, om form og tidspunkt for afvikling af denne aften for klasseforældreråd er tilfredsstillende, eller man ønsker ændringer.
Der var enighed om at form og tidspunkt var i orden. Men for at få flere til at møde frem, foreslog man udsendelse af en tidligere invitation og en klarere dagsorden, hvoraf forventninger til forældrene fremgår tydeligere.
Referent: Niels Beltoft