Referat af møde for

klasseforældrerådene tirsdag den 17. januar 2012

 
 
Bestyrelsesformand Erling Petersen kunne byde velkommen til repræsentanter for de fleste klasser på Klostermarksskolen.
 

1. Skoleleder Lars Peter Nitschke om skolekultur

Lars Peter Nitschke orienterede om skolens fokus på at fastholde og udvikle den kultur, som præger Klostermarksskolen. Den danner basis for at sikre, at alle har mulighed for at arbejde med sit faglige niveau, udvikle sig personligt og bidrage positivt til fællesskabet. Dette kan kun ske i et tæt samarbejde med forældrene. Derfor er skolen i gang med at udarbejde en folder, der endnu tydeligere signalerer, hvilke forventninger skolen har til forældre og hvilke forventninger, forældre kan have til skolen.
Et aktuelt initiativ er et foredrag af Lola Jensen den 18. april 2012, som alle forældre inviteres til. Forældrerådene opfordres til efterfølgende at behandle oplægget sammen med klassens øvrige forældre.
 

2. Erling Petersen om bestyrelsens arbejde

  1. Der er altid stor fokus på skolens økonomi. For at sikre standarden for undervisning, materialer og udstyr samt bygninger har bestyrelsen besluttet at hæve klassekvotienten i de kommende 7. klasser fra 20 til 22 elever. Dette er nødvendiggjort af de faldende statstilskud. Alternativet, at hæve skolepengene, har bestyrelsen valgt ikke at benytte.
  2. Skolen har igennem længere tid været interesseret i at købe en af naboejendommene på Dr. Christines Vej for at sikre sig muligheden for at bygge nye undervisningslokaler på lang sigt. I første omgang var beskeden fra kommunen, at vi ikke kunne benytte ejendommen til undervisning, men det har senere vist sig, at det formentlig alligevel kan lade sig gøre. I givet fald er skolen indstillet på at opkøbe ejendommen. Det kan ske, uden at købet vil belaste skolens drift.
  3. Bestyrelsen har været optaget af, hvordan skolen kan skabe fortsat interesse for at unge vil tage 10. skoleår på Klostermarksskolen. Fra forældrene var der en opfordring til ikke at være for ydmyg, når der skal fortælles om skolens styrker.
  4. Til indeværende skoleår har specialundervisningen fået nye lokaler i hovedbygningen.
  5. Der er vedtaget en ændring i antallet af lejrskoler. Fremover kommer 6. klasserne på lejrskole, 9. klasserne tager på sprogrejse til henh. Tyskland og Frankrig, og 10. klasserne rejser til udlandet i løbet af skoleåret. De øvrige klasser kan fortsat tage på hyttetur i Danmark med en eller to overnatninger.
 

3. Evaluering af skolefesten

Fra forældrene kom flere bemærkninger og forslag til ændringer:
 

A: Kan starttidspunktet flyttes frem fra kl. 19.00 af hensyn til de yngste elever?

Svar: Det er desværre ikke muligt af praktiske og tidsmæssige årsager. Vi lejer Aalborghallen hele fredagen fra kl. 07.00. Dagen bruges til at opsætte kulisser, hallens egne lyd- og lysfolk skal øve forestillingen sammen med vore elever, og der skal gennemføres en  eller flere generalprøver. Desuden skal vi gøre klar i hal Vest og i kælderen med hoppeborge, rodeotyre m.m. Disse opgaver tager så lang tid, at vi ikke kan være klar til start før 19.00.
 

B: Det er for sent at spise så  ”stort” et måltid. Kan det laves mindre – og til en billigere pris?

Vi har tidligere efterspurgt et mindre og billigere tilbud fra Papegøjehaven, men prisforskellen blev så lille, at vi valgte at fastholde buffeten. Den store udgift for Papegøjehaven er til de mange tjenere, som skal indkaldes til vores arrangement, og derfor spiller en ændring i madtilbuddet ikke så meget ind på den endelige pris.
 

C: Er det den rigtige form, skolefesten har? Og er det den rigtige placering frem for skolens egne lokaler?

Skolefesten fylder især meget for 8. klasserne, som får en enestående chance for at spille komedie på en stor scene med professionel opbakning fra lyd- og lysfolk. Men også de øvrige elever glæder sig hvert år til festen, og de yngre årgange ser frem til, at det bliver deres tur til at stå på scenen. Når man ser på børnene i løbet af aftenen, er det tydeligt, at det er en god aften for dem.
Bland de fremmødte forældre var der opbakning til at fortsætte traditionen for skolefesten.
 
Bestyrelsen har som altid stor fokus på skolens økonomi, herunder skolepengenes størrelse. Fra politisk hold er der vedtaget en reduktion af statstilskuddet, og det giver anledning til overvejelser over, hvordan man opretholder skolens standard. Derfor spurgte bestyrelsen de fremmødte om, hvor meget skolepengenes størrelse fylder i bevidstheden hos forældrene.
Den overvejende holdning var klar. I og med at man som forældre har valgt skolen – en privatskole – er man naturligvis instillet på en vis betaling. Og hvis blot skolen sørger for at give en information om baggrunden for en evt. stigning, ser man ingen problemer heri.
I samme forbindelse kom det frem, at det er vigtigt for forældre – og børn – at de forskellige klasser får de samme standarder i fx udstyr og møbler – og helst på samme tid.
 

4. Spørgsmål fra forældrerådene

Det var et ønske fra flere af de fremmødte, at skolen ser på muligheden for igen at tilbyde økologisk frugt i Myretuen. Vi har tidligere forsøgt, men måtte opgive af flere grunde. Det var svært at opbevare frugten med det resultat, at for meget måtte kasseres, og flere børn fravalgte frugt, fordi den ikke var så pæn i overfladen. Udvalget var heller ikke så stort som ved konventionel frugt. Endelig kunne frugten ikke leveres til samme pris som ellers.
Skolen undersøger igen muligheden for et skifte til økologisk frugt, og hvis det kan arrangeres med friske varer – til en sammenlignelig pris – vil vi forsøge igen.
 
På foranledning af en forældreforespørgsel blev reglerne for lån af lokaler til klassearrangementer ridset op: Forældre er meget velkomne til at låne lokaler på skolen til arrangementer for klasserne på hverdage fra mandag til torsdag. For efterfølgende at få skolen låst og tyverialarm slået til er det praktisk, hvis der er deltagelse af en lærer. Hvis ikke, finder vi en løsning alligevel.
Hvis man ønsker at låne lokaler i weekenden, fredag til søndag, er det en betingelse, at der skal være deltagelse af en af skolens ansatte, som kan låse skolen af.
 
 
 
 
Referent: Niels Beltoft