Her gengives Aage Larsens oplæg til forældrene i de mindre klasser ang. et anderledes forældresamarbejde, som vil styrke elevernes samarbejdsevner og -muligheder:

 

 

Det er her i det nære, daglige skolemiljø for det enkelte barn og for elever i gruppe, de væsentlige forudsætninger for at børn lykkes, trives og lærer i skolen, findes.

 

Den gode klasse er et resultat af ligeværd, respekt for forskellighed, glæde ved at tage omsorg for hinanden og forståelse for, at der er gode grunde til, at børn er, som de er.

 

Disse forudsætninger er i overvejende grad præget/dannet af børnenes nærmeste voksne, OG DET ER FORÆLDRENE.

 

I stort set samme omfang, som forældrekredsen omkring en klasse får etableret et frugtbart samarbejde - baseret på samme normer/værdier som ovenfor nævnt - udvikles den gode klasse.

 

Det er i forældrekredsen som gruppe, "modelfunktionen" fra forældregruppen til klassen bliver aktiv. De gode vaner/normer formidles til klassen. Der sker en form for mesterlæreeffekt.

 

Der er i øvrigt en nær sammenhæng mellem BØRNEMØDET - sådan som det i dag praktiseres på en række skoler i Aalborg Kommune - og så det gode forældresamarbejde. Man kan kalde det forældrenes forum for at praktisere det ansvar, som alle forældre gerne vedkender sig, men som forældre i det traditionelle skole/hjemsamarbejde ikke har.

 

SÅ:

 

I børnehaveklassen introduceres forældresamarbejdet. Mindst en gang årligt - eller efter behov tiere - afholdes det forældremøde, der handler om forældrenes rolle i, at deres børn går i en god klasse. Mødet forberedes, dagsordenen lægges og gennemføres i tæt samarbejdet mellem klasseforældrerådet og klassens lærere - gerne med rådet som initiativtager og mødeledelse.

 

Indholdet er forældrenes samtale om børnegruppens daglige samspil - livet i klassen - klassekammeratskaberne - venskabsforhold - hierarkiet, og det forhold og metoder, der er fremherskende heri - altså DE RELATIONELLE FORHOLD, sådan som forældrene kender dem gennem deres børn.

 

Målet er IKKE enighed - men opnåelse af forståelse og respekt gennem ligeværdig samtale - den samme størrelse, der er forudsætning for udvikling af den gode klasse.

 

Det er vigtigt at holde hensigten for øje: DET ER VORES OPGAVE AT STIMULERE VORE FÆLLES BØRN TIL AT VÆRE HINANDENS GODE KLASSEKAMMERATER.

 

Det er meget stimulerende for det gode forældresamarbejde og det gode skole/hjemsamarbejde, at der sideløbende holdes børnemøder i klassen som en del af børnenes daglige skolegang. Her kan børnene hjælpe de voksne til at blive autentiske - at få præcist kendskab til, hvordan børnene kommer ud af det med hinanden.

 

BØRNEMØDET er karakteriseret ved en åben, tillidsfuld, ukritiserende samtale, der absolut ikke skal bruges til noget. Her kan alle tale frit. Mange sandheder er mulige. Uenighed betyder ikke, at jeg er klog, og du er dum. Det enkelte barns udsagn tages alvorligt - bliver gjort til genstand for nysgerrig fordybelse og ikke snagende forhør. Ordstyreren - tit læreren - sikrer loyaliteten og den gode, imødekommende tone, og er i øvrigt aldeles ufordømmende.

Et emne i relation til det gode forældresamarbejde er tit, hvad børnene anser for væsentligt, at de voksne tager sig af - hjælper til med eller tages med på råd om. Det handler slet ikke om, at børnene skal bestemme, men om at børn bliver hørt og dermed kan hjælpe på de voksnes forståelse af, hvor barnet/børnene er henne. Herved styrkes de voksnes mulighed for at være KLOGE voksne.

 

Aage Larsen.